martes, noviembre 18, 2008

Oxímoron

Oxímoron: contradictio in terminis. Consiste en la inclusión de dos opuestos en una misma expresión, dando lugar a una imagen o metáfora nueva.

Su sentido literal es un absurdo. Con frecuencia los oxímoron son cómicos. A veces, incluso tragicómicos. Me gustan.

Por ejemplo:

Inversión segura, plan infalible, riesgo controlado, cómodos plazos, crecimiento negativo, mala suerte, crimen perfecto.

o

Comida light, café descafeinado, cerveza sin alcohol, chocolate sin azúcar, bronceado saludable, medicamento homeopático, vida eterna. Salud mental.

Coche ecológico. Energía limpia. Desarrollo sostenible.

o

Mentira piadosa, monarquía parlamentaria, estado autonómico, cultura de masas, justicia social, tolerancia religiosa, inteligencia militar, guerra preventiva.

o

Disculpa sincera, secreto a voces, excusa razonable, silencio elocuente, soñar despierto.

Verano interminable. Feliz cumpleaños. Feliz lunes. Feliz navidad.

És quan dormo que hi veig clar.

Yin-yang




La foto: en Fantasy Art 3D Wallpapers: modern digital art, 3D artists, computer desktop backgrounds.

16 comentarios:

Albert dijo...

Els oximorons són, també, un recurs poètic, jo diria que per entomar (expressar) la vida. M'agraden les diverses aplicacions que n'has fet. I el poema de Foix que comença amb un vers que també m'agrada: "És quan plou que ballo sol". Petonet (ja et trobes millor?).

pere dijo...

Sí que hi veus clar (però que no sigui un sueño eterno). M'encanta la poètica i el realisme dels teus oxímorons!
Feliç dimecres!

El veí de dalt dijo...

Xurri,
un dia vaig fer un post -dedicat- sobre el tema...Si t'interessa:
http://malerudeveuret.blogspot.com/2007/01/oxorimons-cruels-i-poemes-tendres.html

Xurri dijo...

Albert, és una figura que m'escau, m'agrada.

pere, que més voldria jo que dormir eternament!!! o ni que sigui 8 horetes, ja em conformo. Feliç dijous.

Waala, veí, quin post d'oxímorons més xulo que vas fer!!
Consti que, ejem, no l'havia llegit, però ara sembla que he quedat com l'Ana Rosa Quintana. No em creuràs si et dic que se'm va acudir per una conversa amb una noia irlandesa que em va parlar d'un cap nou que li havien presentat com que era molt treballador, i em va dir "but obviously "working manager" is an oxymoron". Jo li vaig dir "is a whaaaaat??", i m'ho va explicar. Ahir em vaig recordar perque passejant vaig veure l'espelma d'aigua, que em va agradar. La resta és wikipedia i la pàgina oxymoron.com. En fí.El teu post està molt currat. Chapó.

el pensador dijo...

I anem descobrint coses. Ara no sé si quedaré malament, però, és el primer cop que sento parlar d’aquests tals “oxímoron”. I això que és estrany, doncs, sí que havia sentit a parlar de: l’oxigen, de l’oximetre, fins i tot d’oxifarma... ah! i com no, també de l’aigua oxigenada ;-)

I el millor de tot, és que m’han agradat. D’això... “la cervesa sense alcohol” ho seria, un oxímoron?

Un 10 per la composició de la foto.

el paseante dijo...

Mira, avui sí que puc dir allò de "nunca te acostarás sin saber una cosa más". Oxímoron has dit? M'ha agradat el post. Em quedo amb el "desarrollo sostenible".

Júlia dijo...

Ai, aquests que no sabien dels oxímorons... a llegir més poemes i crítiques literàries, ep.

poema en prosa (?)
prosa poètica (?)

Albert dijo...

Júlia, tenebra blanca.

martí dijo...

Em quedo amb el creixement negatiu i la intel.ligència militar.

Bé, de fet els oxímorons aquests són per agafar-los pel coll i dir-los-hi (adviértase peaso pronomfeble): a veure noi, en què quedem?

Xurri dijo...

Pensador, paseante, i què dir de oxiacetilènic, oxiàcid, oxibiont, oxibiosi, oxicefàlia, oxicloració, oxidasa, oxidoreducció, oxidoreductasa, oxídul, oxigenasa, oxigenat, oxihemoglobina, oxima, oximel, oximinació, oxina, oxindole, oxirà, oxirinc, oxirúncids, oxisal, oxitall, oxitetraciclina, oxitòcic, oxitocina, oxíton, oxiür, oxiürosi... Us adoneu? Hi ha tantes i tantes altres coses que potser no sabem… creieu que hem de tornar a escola? Em sento inculte, no vull patir vergonya mai més.


Pensador, clarament la cervesa sense alcohol és un oxímoron, a part d’un absurd. La foto és súperxula. Hi ha unes quantes més del mateix autor, que juga amb les idees d'aigua i foc, al vincle que us he deixat.

Paseante, desarrollo sostenible ara per ara és un oxímoron, però crec que és una qüestió temporal perque encara no ens hem desenvolupat prou. Hauriem de trobar una manera de desenvolupar-nos que sigui viable.

Júlia, què tal “crítica constructiva”?

Martí (waaaaala, kin pronomaso més feble!!): TOTALMENT, ja t’imagino arraconant-los “tio, ara mateix et vas decidint per un dels dos sentits, si no vols veure-te-les amb mi” (eiii, que jo també en col.loco algún, de pronom blandurriu, jé)

fra miquel dijo...

Molt interesant això dels Oxímorons! Jo tampoc coneixia el terme.

Xurri, ara ens faràs un post de cada oxi... que has anomenat més amunt,


oi?

petons

Xurri dijo...

fra miquel, t'agraeixo molt el suggeriment, però em temo que de tot això no hi entenc ni un lluç, ni tan sols fent servir la viquipèdia. Si us plau, serveixi d'atenuant que pateixo una apassionada indolència i un viu desinterès per la zoologia, per la medicina i per la química en general - i l'orgànica en particular.

Txacoté dijo...

Avui, acabo de reprendre el tema d’anar al gimnàs (ui!, ai!, ai! ...), i acabo de descobrir que ”exercici saludable” (uiiii!!!...) és un altre oxímoron (auuuu!!!...)
;-)

manuel_h dijo...

genial!!

Montse dijo...

apassionada indolència, molt bé, reina mora!

Viu desinterès!!! ole!

Doncs jo tinc unes ganes boges de treballar, avui, però me les aguanto. Això no deu ser pas un oximoron, oi?

jo també em quedava amb la intel·ligència militar, però en Martí se m'ha adelantat!!!

ara que això de la guerra preventiva també té el seu què. (manda huevos, que diria aquell)...

que tinguis un bon dijous!

Xurri dijo...

txacote, que ja tenim una edat, home!

Gracias manuel!

Ganes de treballar si que em sembla un oximoron, reina mora, bon dijous ja no tant; com els divendres, a mi m'agraden.